Opening van de verbouwde school en restaurant

Op vrijdag 1 juni is er feest op Parcours. De school viert dat de verbouwing klaar is, waardoor de verschillende leerroutes zijn verenigd. Bovendien heeft de school nu een prachtig restaurant, waar ook gasten van buiten de school welkom zijn.

Open en sfeervol
Het gebouw heeft een hele andere uitstraling gekregen: meer sfeer, licht, openheid en kleur. Mirianne Govers, directeur van Parcours: “Daardoor ontstaat een prettiger en rustiger klimaat voor onze leerlingen en leerkrachten. Die openheid past veel beter bij onze visie. We willen onze jongeren niet wegstoppen, maar juist laten zien wat zij allemaal kunnen.“

Fijne leeromgeving
Er is meer ruimte voor de praktijkvakken en er zijn nieuwe leerwerkpleinen, waar jongeren individueel of samen met een thema aan de slag kunnen. Of even tot rust kunnen komen als dat nodig is. “Want deze jongens en meiden hebben het niet altijd gemakkelijk (gehad) en krijgen op onze school extra begeleiding bij hun ontwikkeling en zelfontplooiing. We zijn een kleine school, waar iedereen elkaar kent. Leraren en leerlingen zorgen samen voor een fijne leeromgeving die aansluit bij de mogelijkheden en interesses van de jongeren”, aldus Mirianne.

Nieuwe restaurant is blikvanger
Vooral het nieuwe restaurant ‘Binnen bij Parcours’ is een echte blikvanger. De ruimte is met veel gevoel voor sfeer ingericht. “We zijn er supertrots op dat leerlingen hier praktijkervaring kunnen opdoen in het werken in de keuken en de bediening. En dat niet alleen. We koken met zelfgekweekte groente uit onze eigen moestuin en zorgen voor een vers boeketje op tafel uit de eigen bloementuin. We zijn nog aan het proefdraaien, maar na de zomervakantie gaat het restaurant open en is het een ontmoetingsplaats voor mensen van buiten school met onze leerlingen. Ze kunnen hier terecht voor een kopje koffie, een lunch of een diner. Zo leggen we nog meer verbinding met de wijk. Want juist op onze school zijn het leren van sociale vaardigheden en samenwerking belangrijke onderdelen van het lesprogramma. We willen jongeren eigen verantwoordelijkheid meegeven.”